Herstelling Ferrari 250GTE 1963

Aanvankelijk kwam deze wagen binnen voor een kleine herstelling aan de linker dorpel. Al snel bleek dat een dikke plamuurlaag een rotte dorpel moest verbergen. Het slechte materiaal werd weggesneden en nieuw plaatwerk werd op maat gemaakt en ingelast.

Verdere afwerking volgde en plaatselijk werd de lak herspoten.

Later werd de achterbrug gedemonteerd. De trekstangen werden voorzien van nieuwe rubbers en de bladveren kregen nieuwe bussen.

Ook het remsysteem werd onderhanden genomen. Een volledige revisie was aan de orde van de dag. Vooraan vonden we een vreemd apparaat in het remcircuit. Eerst dachten we aan een remkracht verdeler, maar na wat opzoeking bleek dit een remdruk versterker te zijn. Deze dient om de hydraulische druk te verhogen in de voorste remklauwen. Na inspectie bleek het enkel een leeg lichaal te zijn. De inhoud werd vroeger simpelweg verwijderd. Resulaat is een auto die onvoldoende remkracht ontwikkeld op de voorwielen waardoor de wagen uit balans raakt bij hard remmen.
Ik deed heel wat opzoekingswerk en wendde mij zelfs tot Ferrarri Classiche, maar werd overal van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk besliste ik het zaakje zelf te reconstrueren. De eerste ontwerpen faalden, maar een vierde poging bleek de juiste te zijn. Ingaande druk van 100 bar wordt geboost naar 150 bar uitgaande druk. Uiteraard werd het veiligheidsaspect niet vergeten. Mocht dit systeem ooit falen, dan blijfven de remmen werken met de mindere pompdruk.

Een laatste punt was de uitlaat. Leveranciers voor Ferrari uitlaten van jaren 60 zijn dun gezaaid. Gelukkig hebben wij voldoende ervaring met inox uitlaten op maat. Er werd beslist een nieuw systeem te maken vanaf de downpipes volledig in RVS. Eindstukken in originele look werken het zaakje af en de V12 sound is uiteraard ook van de partij.