Restauratie Citro├źn HY 1975

Oude bestelwagens worden eerder zelden gerestaureerd en meestal op een matig niveau. Deze Citroën is een uitzondering en werd na jaren trouwe dienst bij de Zuid Franse brandweer grondig onder handen genomen.

Een vrachtauto dient in de eerste plaats om te werken en gebruiksschade is het logische gevolg ervan. Deze bestelbus telde oneindig veel deuken en blutsen. Geen enkel paneel bleef onaangeroerd en het dak werd compleet vervangen omdat het onherstelbaar beschadigd was. Ook de achterdeurtjes , achterklep en schuifdeur werden vervangen door andere exemplaren. Binnen werd de volledige laadvloer vervangen en de wielkasten bekleed met nieuw plaatwerk, zodat alles er weer strak en netjes uitziet.

Om het geheel optisch wat te vergroten werd de binnenruimte wit gelakt. De buitenkant kreeg een klassiek tintje, namelijk AC109, een kleur die we ook bij oude 2CV's terugvinden.

Omdat de Citroën in de eerste plaats een gebruiksauto wordt en van nature geen hoogvlieger is, werd beslist de techniek wat te moderniseren. De oude viercilinder, ook bekend van de Traction Avant heeft plaats moeten maken voor een 2.3 Volvo motor die gekoppeld werd aan een vijf versnellingsbak van een Peugeot bestelwagen.
Meer snelheid vraagt ook meer vertraging en daarom werden vooraan schijfremmen gemonteerd met 4-zuiger klauwen, die worden gestuurd door een dubbel diagonale hoofdrempomp met bekrachtiging.
Achteraan bleven de remmen standaard.

Ook het elektrisch gedeelte werd niet vergeten. Er kwamen wat extra's in de cockpit en de laadruimte werd uitgerust met een koelkast en LED verlichting. Hiervoor werd parallel met de hoofdbatterij, een tweede circuit geinstalleerd, dat volledig autonoom kan werken. Zodoende wordt de hoofdbatterij nooit onladen en is de HY altijd startklaar.
De originele bekabeling, die slechts een 4-tal zekering heeft, werd vervangen door een op maat gemaakte kabelboom en telt nu zestien zekeringen.